Cultural Encounters in Egypt and the Ancient Near East: The Cinematographic Reception of the Ethnic "Other"

The project analyzes the reception of Egyptian and Ancient Near Eastern cultures in quasi-historical films of the twentieth century. The multi-cultural encounters depicted in these films are frequently influenced by the respective contemporary research and excavations that shaped Western views of Egypt and the Ancient Near East. In the same way, single characters of recognizable ethnicity and their often culturally specific role in films must be read within the construction of Western film producers' and consumers' views and expectations. In addition to studying the depiction of the "Other," the project examines the cinematographic construction and presentation of gender.

Duration of Funding: 2000-2004

Applicants:
Prof. Eva-Andrea Braun (Institute for Ancient Studies)
Prof. Ursula Verhoeven-van Elsbergen (Institute for Ancient Studies)
Asstistants:
Diana Wenzel M.A. (Institute for Ancient Studies)
Regina Heilmann M.A. (Institute for Ancient Studies)

Publications:
Heilmann, Regina/ Diana Wenzel (2004): „I tasted passion, crime, and even murder." Frauen und Frauenbilder im Film "Sinuhe, der Ägypter" (USA, 1954). In: Mythos Ägypten. West-östliche Medienperspektiven II. Hrsg. von Anton Escher und Thomas Koebner. Remscheid.

Dies. (2004): Moses im Film: "… and God is off-screen to the right." Anmerkungen zu Cecil B. DeMilles Monumentarfilmen "The Ten Commandments" (USA, 1923 und 1956). In: MA’AT: Archäologie Ägyptens, Nr.1. Norderstedt. S. 50-59.

Wenzel, Diana (2004): Kleopatra im Film, Eine Königin Ägyptens als Sinnbild für orientalische Kultur. Remscheid. 450 S.

Heilmann, Regina (2004): Zwischen Elfenbeinturm und Eskapismus. Die Sumerer als Inspirationsquelle für postmoderne Mythologie. In: Antike und Mittelalter im Film. Hrsg. von Mischa Meier und Simona Slanicka. Bielefeld.

Dies. (2004): Diskussion um die Passion. Leben und Sterben Christi im Film „Intolerance" (1916) von David W. Griffith. In: Antike Welt, Nr. 3. Mainz. S. 79-81.

Dies. (2004): Imperialistische Politik und Archäologie – Überlegungen zu Intention und Ambition des Films „March or die" (USA, 1977). In: Mitteilungen über den Maghreb. West-östliche Medienperspektiven I. Hrsg. von Anton Escher und Thomas Koebner. Remscheid. S. 68-92.

Dies. (2004): "Those Old Assyrian Legends" - Zur Rezeption des Alten Orients im wiederentdeckten Kurzfilm LA REGINA DI NINIVE (Italien 1911). In: IRAQ (Journal of the British School of Archaeology in Iraq), Vol. LX. London.

Dies. (2003): Pazuzu in der Retrospektive. Zur vermischten Rezeption von Dämonen, Teufeln und anderen Monstren in der Populärkultur. In: AoF (Altorientalische Forschungen), Bd. 30/2. S. 193-228

Dies. (2003): Über die Rolle von Archäologen und Geschichtsforschung im Film PLANET OF THE APES (USA 1968). In: Funde, Filme, falsche Freunde. Archäologiefilme im Dienst von Profit und Propaganda. Kiel. S. 21-42.

Dies. (2002): Zur Rezeption des alten Orients im Film. In: PONTES II – Antike im Film. Hrsg. von Martin Korenjak und Karl-Heinz Töchterle. Innsbruck. S. 27-34.

Dies. (2002): That Old Time Religion – Der Einsatz von Mythen am Beispiel des Films „Sodom und Gomorrha". In: Imaginierte Antike. Österreichische Monumentalstummfilme. Hrsg. von Armin Loacker und Ines Steiner. Wien. S. 93-111.

Wenzel, Diana (2002): „Wundervolle Dinge". Zur Rezeption des Grabschatzes des Tutanchamun im Film „Die Sklavenkönigin" (A, 1924). In: Imaginierte Antike. Österreichische Monumentalstummfilme. Hrsg. von Armin Loacker und Ines Steiner. Wien. S. 229-242.