Most important and latest publications

2021

Magin, Melanie, Geiß, Stefan, Jürgens, Pascal & Stark, Birgit (2021). Common Core in Danger? Personalized Information and the Fragmentation of the Public Agenda. International Journal of Press/Politics. DOI:10.1177/19401612211026595

Reichel, Jennifer L., Rigotti, Thomas, Tibubos, Ana N., Werner, Antonia M., Schäfer, Markus, Edelmann, Dennis, Pfirrmann, Daniel, Deci, Nicole, Beutel, Manfred, Stark, Birgit, Simon, Perikles, Letzel, Stephan & Dietz, Pavel (2021). Challenge accepted! A Critical Reflection on how to perform a Health Survey among University Students - An Example of the Healthy Campus Mainz Project. Frontiers in Public Health, 9, 631. DOI:10.3389/fpubh.2021.616437

Stark, Birgit & Stegmann, Daniel (2021). Vielfaltssicherung im Zeitalter von Medienintermediären: Modelle zur Messung und normative Maßstäbe. München: bidt – Bayerisches Forschungsinstitut für Digitale Transformation.

Magin, Melanie, Steiner, Miriam, Häuptli, Andrea, Stark, Birgit, & Udris, Linards (2021). Is Facebook driving tabloidization? A cross-channel comparison of two German newspapers. In Martin Conboy & Scott A. Eldridge II (Eds.), Global Tabloid: Culture and Technology (pp. 56-74). Routledge.

Stark, Birgit, Magin, Melanie & Jürgens, Pascal (2021). Maßlos überschätzt. Ein Überblick über theoretische Annahmen und empirische Befunde zu Filterblasen und Echokammern. [Vastly overestimated. An overview of theoretical assumptions and empirical findings on filter bubbles and echo chambers]. In Mark Eisenegger, Roger Blum, Patrick Ettinger & Marlis Prinzing (Eds.), Digitaler Strukturwandel der Öffentlichkeit: Historische Verortung, Modelle und Konsequenzen (S. 303-321). Wiesbaden: Springer VS.

Geiß, Stefan, Magin, Melanie, Jürgens, Pascal & Stark, Birgit (2021). Loopholes in the echo chambers: How the echo chamber metaphor oversimplifies the effects of information gateways on opinion expression. Digital Journalism. DOI:10.1080/21670811.2021.1873811

Dietz, Pavel, Reichel, Jennifer L., Heller, Sebastian, Werner, Antonia M., Tibubos, Ana N., Mülder, Lina Marie, Schäfer, Markus, Eisenbarth, Laura, Stark, Birgit, Rigotti, Thomas, Simon, Perikles, Beutel, Manfred, & Letzel, Stephan. (2021). Zehn Thesen zur Situation von Studierenden in Deutschland während der SARS-CoV-2-Pandemie. ASU Arbeitsmedizin Sozialmedizin Umweltmedizin. 56(3), 149-153. Online verfügbar (Open Access)

Schäfer, Markus, Stark, Birgit, Werner, Antonia, Tibubos, Ana N., Reichel, Jennnifer L., Pfirrmann, Daniel, Edelmann, Dennis, Heller, Sebastian, Mülder, Lina Marie, Rigotti, Thomas, Letzel, Stephan, & Dietz, Pavel (2021). Health Information Seeking Among University Students Before and During the Corona Crisis - Findings from Germany. Frontiers in Public Health. DOI: 10.3389/fpubh.2020.616603

2020

Dogruel, Leyla, Facciorusso, Dominique & Stark, Birgit (2020). ‘I’m still the master of the machine.’ Internet users’ awareness of algorithmic decision-making and their perception of its effect on their autonomy. Information, Communication & Society. DOI:10.1080/1369118X.2020.1863999

Steiner, Miriam, Magin, Melanie, Stark, Birgit & Geiß, Stefan (2020). Seek and you shall find? A content analysis on the diversity of five search engines’ results on political queries. Information, Communication & Society. DOI:10.1080/1369118X.2020.1776367

Stark, Birgit, Magin, Melanie, & Geiß, Stefan (2020). Meinungsbildung in und mit sozialen Medien [Formation of public opinion within and with social media]. In Monika Taddicken & Jan-Hinrik Schmidt (Eds.), Handbuch Soziale Medien. Wiesbaden: Springer Verlag. DOI:10.1007/978-3-658-03895-3_23-1

Schneiders, Pascal & Stark, Birgit (2020). Was der Mensch zusammengefügt hat, sollen Plattformen nicht scheiden [What man has put together, platforms should not divide]. In Nikolaus Jackob, Oliver Quiring & Marcus Maurer (Eds.), Traditionen und Transformationen des Öffentlichen (pp. 91-118). Wiesbaden: Springer VS. DOI:10.1007/978-3-658-29321-5_5

Magin, Melanie & Stark, Birgit (2020). More Relevant Today Than Ever. Past, Present and Future of Media Performance Research. Media and Communication, 8(3), 239-243. DOI:10.17645/mac.v8i3.3536

Magin, Melanie & Stark, Birgit (2020) (Eds.), Media Performance in Times of Media Change. Media and Communication, 8(3).

Stark, Birgit, Stegmann, Daniel, Jürgens, Pascal, & Magin, Melanie (2020). Are Algorithms a Threat to Democracy? The Rise of Intermediaries: A Challenge for Public Discourse. Berlin: AlgorithmWatch.

Dogruel, Leyla, Stark, Birgit, Facciorusso, Dominique, & Liesem, Kerstin (2020). Die Regulierung von Algorithmen aus Expertensicht. Transparenz und Diskriminierungsfreiheit – zur Vielfaltssicherung im neuen Medienstaatsvertrag [The regulation of algorithms from an expert's point of view. Transparency and freedom from discrimination - ensuring diversity in the new Interstate Treaty on Media]. Media Perspektiven 3/2020, 139-148.

Schäfer, M., Stark, B., Letzel, S., & Dietz, P. (2019). Die Bedeutung studentischer Mediennutzung für die Prävention und Gesundheitsförderung im Hochschulsetting [The importance of student media use for prevention and health promotion in university settings]. e-beratungsjournal.net – Fachzeitschrift für Onlineberatung und computervermittelte Kommunikation, 15(2), 110-131. Open Access.

Stark, Birgit (2019). Messung von Medienqualität. Das länderübergreifende Projekt „Media Performance and Democracy“ als Fallbeispiel [Measuring media performance. The transnational project "Media Performance and Democracy" as a case study]. In Die Medienanstalten (Ed.), Vielfaltsbericht der Medienanstalten (pp. 74-81). Berlin.

Magin, Melanie, Steiner, Miriam & Stark, Birgit (2019). Suche im Netz - einseitige oder vielfältige Informationsquelle? Eine Inhaltsanalyse der politischen Informationsvielfalt von Suchmaschinen [Searching the net - one-sided or multiple sources of information? A content analysis of the political information diversity of search engines]. Media Perspektiven 9/2019, 421-429.

Kruschinski, Simon, Jürgens, Pascal, Stark, Birgit, Maurer, Marcus & Schemer, Christian (2019). In Search of the Known Unknowns. The Methodological Challenges in Developing a Heuristic Multi-Feature Framework for Detecting Social Bot Behavior on Facebook. In Philipp Müller, Stefan Geiss, Christian Schemer, Theresa K. Naab & Christina Peter (Hrsg.), Dynamische Prozesse der öffentlichen Kommunikation. Methodische Herausforderungen (pp. 103-146). Köln: Halem Verlag.

Jürgens, Pascal, Stark, Birgit & Magin, Melanie (2019). Two Half-Truths Make a Whole? On Bias in Self-reports and Tracking Data. Social Science Computer Review. Online first: DOI:10.1177/0894439319831643

Stark, Birgit (2019). Mythos „Filterblase“ – Fiktion oder Realität? Der Stand der Forschung aus kommunikationswissenschaftlicher Perspektive [The myth "filter bubble" – fiction or reality? The state of research from a communication science perspective]. MedienWirtschaft 3/2019, 6-10.

Steiner, Miriam, Magin, Melanie, Stark, Birgit & Jürgens, Pascal (2019): Aus Versehen informiert? Facebooks Bedeutung für die Nachrichtennutzung nebenbei – eine Mehrmethoden-Analyse [Accidentally informed? Facebook's importance for incidental news consumption – a multi-method analysis]. In P. Weber & F. Mangold (Eds.), Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit (pp. 19-36). Baden-Baden: Nomos.

Magin, Melanie, Geiß, Stefan, Jürgens, Pascal & Stark, Birgit (2019). Schweigespirale oder Echokammer? Zum Einfluss sozialer Medien auf die Artikulationsbereitschaft in der Migrationsdebatte [Spiral of silence or echo chamber? On the influence of social media on the willingness to speak out in the debate on migration]. In P. Weber & F. Mangold (Eds.), Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit (pp. 95-114). Baden-Baden: Nomos.

Stark, Birgit & Magin, Melanie (2019). Neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit durch Informationsintermediäre: Wie Google, Facebook & Co. die Medien und den Journalismus verändern [New structural transformation of the public sphere through information intermediaries: How Google, Facebook and the like are changing media and journalism]. In Mark Eisenegger, Linards Udris & Patrick Ettinger (Eds.), Wandel der Öffentlichkeit und der Gesellschaft. Gedenkschrift für Kurt Imhof (pp. 377-406). Frankfurt: Campus.

Stark, Birgit (2019). Filterblase geplatzt? Politische Meinungsbildung in digitalisierten Öffentlichkeiten [Burst of the Filter bubble? Political Opinion Formation in Digitized Public Spheres]. In Volker Wilhelmi, Elmar Theveßen & Florian Pfeil (Eds.), Geographien der Gewalt: Fake News und Desinformation. Dimension und Auswirkungen auf Gesellschaft und Schule (pp. 29-40). Mainzer Kontaktstudium Geographie, Vol. 17.

Geiß, Stefan, Magin, Melanie, Stark, Birgit & Jürgens, Pascal (2018). „Common meeting ground“ in Gefahr? Selektionslogiken politischer Informationsquellen und ihr Einfluss auf die Fragmentierung individueller Themenhorizonte. Medien & Kommunikationswissenschaft 66 (4), 502–525. DOI:10.5771/1615-634X-2018-4-502.

Stark, Birgit & Steiner, Miriam (2018): Public Network Value for the Next Generation am Beispiel von funk – das neue Online-Jugendangebot [Public Network Value for the Next Generation at the Example of funk – the New Online Outlet for Adolescents]. In Nicole Gonser (Eds.), Der öffentliche (Mehr-)Wert von Medien: Public Value aus Publikumssicht. Wiesbaden: Springer.

Jürgens, Pascal & Stark, Birgit (2017). The Power of Default on Reddit: A General Model to Measure the Influence of Information Intermediaries.  Policy & Internet 9 (4), 395-419. DOI:10.1002/poi3.166

Stark, Birgit, Magin, Melanie & Jürgens, Pascal (2017). Ganz meine Meinung?: Informationsintermediäre und Meinungsbildung - Eine Mehrmethodenstudie am Beispiel von Facebook. LfM-Dokumentation Band 55. Düsseldorf: Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM).

Stark, Birgit & Kist, Edgar (2017): Mediennutzung [Media Use]. In Jan Krone & Tassilo Pellegrini (Eds.), Handbuch Medienökonomie (NachschlageWissen). Wiesbaden: Springer. DOI:10.1007/978-3-658-09632-8_57-1

Reinecke, Leonard, Meier, Adrian, Aufenanger, Stefan, Beutel, Manfred E., Dreier, Michael, Quiring, Oliver, Stark, Birgit, Wölfling, Klaus & Müller, Kai W. (2016): Permanently Online and Permanently Procrastinating?: The Mediating Role of Trait Procrastination on Psychological Health and Well-Being. New Media & Society. Online first: DOI:10.1177/1461444816675437

Reinecke, Leonard, Aufenanger, Stefan, Beutel, Manfred E., Dreier, Michael, Quiring, Oliver, Stark, Birgit, Wölfling, Klaus & Müller, Kai (2016): Digital Stress Over the Life Span: The Effects of Communication Load and Internet Multitasking on Perceived Stress and Psychological Health Impairments in a German Probability Sample. Media Psychology. Online first: DOI:10.1080/15213269.2015.1121832

Beutel, Manfred E., Aufenanger, Stefan, Brähler, Elmar, Dreier, Michael, Klein, Eva, Müller, Kai, Quiring, Oliver, Reinecke, Leonard, Stark, Birgit & Wölfling, Klaus (2016): Procrastination, Distress and Life Satisfaction Across the Age Range – a German Representative Community Study. PLoS One 11(2): e0148054. DOI:10.1371/journal.pone.0148054

Stark, Birgit, Steiner, Miriam (2016). Positive Vielfaltsicherung in medienkonvergenten Welten [Safeguarding Diversity in Convergent Media Environments]. In Die Medienanstalten (Ed.), Meinungsbildung und Meinungsvielfalt in Zeiten der Konvergenz. Dokumentation des Symposiums der Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) (pp. 119-145). Leipzig: VISTAS (Schriftenreihe der Landesmedienanstalten, 50).

Weiß, Ralph, Magin, Melanie, Hasebrink, Uwe, Jandura, Olaf, Seethaler, Josef & Stark, Birgit (2016). Publizistische Qualität im medialen Wandel – eine normativ begründete Standortbestimmung [Journalistic Quality During Media Change – a Normative Assessment]. In Petra Werner, Lars Rinsdorf, Thomas Pleil & Klaus-Dieter Altmeppen (Eds.), Verantwortung – Gerechtigkeit – Öffentlichkeit. Normativität in den Medien und in der Kommunikationswissenschaft (pp. 27-49). Konstanz: UVK.

Johnen, Marius, Stark, Birgit (2015): Wenn der Fernseher nicht mehr ausreicht: Eine empirische Analyse der Second Screen-Nutzung .[When TV is not Enough Anymore: an Empirical Analysis of Second Screen Usage]. SCM Studies in Communication | Media 4(4), 365-406. Open Access

Jürgens, Pascal, Stark, Birgit & Magin, Melanie (2015). Messung von Personalisierung in computervermittelter Kommunikation [Measuring Personalization in Computer Based Communication]. In Axel Maireder, Julian Ausserhofer, Christina Schumann, & Monika Taddicken (Eds.), Digitale Methoden in der Kommunikationswissenschaft (pp. 251-270). Berlin: Digital Communication Research. DOI:10.17174/dcr.v2.11

Magin, Melanie, Steiner, Miriam, Heinbach, Dominique, Bosold, Sarah, Pieper, Alice, Felka, Eva-Maria und Stark, Birgit (2015). Suchmaschinen auf dem Prüfstand – eine vergleichende Inhaltsanalyse der Qualität von Trefferlisten [Search Engines Put to the Test – a Comparative Content Analysis of the Quality of Result Pages]. Medien und Kommunikationswissenschaft 63(4), 495-516. DOI:10.5771/1615-634X-2015-4-495

Hagenah, Jörg, Stark, Birgit, & Weibel, Erwin (2015). Wandel des Zeitunglesens in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Eine zeit- und ländervergleichende Analyse zur Einführung von Gratistageszeitungen [Change in Reading the Newspaper in Germany, Austria and Switzerland: A Time and Country-Based Comparison Regarding the Introduction of Free Dailies]. Medien & Kommunikationswissenschaft 63(2), 246-281. DOI:10.5771/1615-634x-2015-2-246

Schäfer, Svenja, Pittner, Nicoletta, Magin, Melanie & Stark, Birgit (2015). Alles nur Marke? Eine experimentelle Untersuchung zur Qualitätsbewertung von Suchmaschinen-Trefferlisten aus der Nutzerperspektive [Brand Above Everything? An Experimental Examination of Users’ Quality Assessment of Search Engine Result Pages]. In Sven Pagel (Ed.), Schnittstellen (in) der Medienökonomie (pp. 240-256). Baden-Baden: Nomos.

Schuster, Simon, Dörr, Dieter, Jürgens, Pascal, Stark, Birgit & Magin, Melanie (2015). Neutralität, Transparenz, Kompetenz: Medienrechtliche Ansatzpunkte für eine Neuregulierung des Suchmaschinenmarktes [Neutrality, Transparency, Competence: Notes on a Novel Approach so Search Engine Regulation Through Media Law]. In Martin Emmer & Christian Strippel (Eds.), Kommunikationspolitik und Medienregulierung in der digitalen Gesellschaft (pp. 87-118). Berlin: Digital Communication Research. DOI:10.17174/dcr.v1.6

Stark, Birgit, Magin, Melanie, Jürgens, Pascal & Geiß, Stefan (2015). Grassroots-Demokratie via Twitter? Wie die Protestbewegung gegen Stuttgart 21 twitterte und was die Medien daraus machten [Grassroot-Democracy via Twitter? How the Protest Movement Tweeted against Stuttgart 21 and what the Media Created from it]. In Roger Blum, Heinz Bonfadelli, Kurt Imhof & Otfried Jarren (Eds.), Demokratisierung durch Social Media? (pp. 259-280). Wiesbaden: VS Verlag

Stark, Birgit, Dörr, Dieter & Aufenanger, Stefan (Eds.) (2014). Die Googleisierung der Informationssuche. Suchmaschinen zwischen Nutzung und Regulierung [The Googleization of Information Search: Search Engines between Usage and Regulation]. Reihe Medienkonvergenz, Band 10. Berlin: de Gruyter.

Stark, Birgit, Quiring, Oliver & Jackob, Nikolaus (Eds.) (2014). Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis. Alte und neue Grenzvermessungen nach 50 Jahren DGPuK [From the Gutenberg-Galaxis to the Google-Galaxis: (Re)Visiting Old and New Boundaries after 50 Years of DGPuK]. Konstanz: UVK Verlag.

Magin, Melanie & Stark, Birgit (2014). Explaining National Differences of Tabloidisation between Germany and Austria: Structure, Conduct and Performance. Journalism Studies. Published online before print, DOI: 10.1080/1461670X.2014.921398

Jürgens, Pascal, Stark, Birgit & Magin, Melanie (2014). Gefangen in der Filter Bubble? Search Engine Bias und Personalisierungsprozesse bei Suchmaschinen [Trapped in the Filter Bubble? Search Engine Bias and Personalization Processes of Search Engines]. In Birgit Stark, Dieter Dörr & Stefan Aufenanger (Eds.), Die Googleisierung der Informationssuche. Suchmaschinen zwischen Nutzung und Regulierung (pp. 98-135). Berlin: de Gruyter.

Stark, Birgit, Magin, Melanie & Jürgens, Pascal (2014). Navigieren im Netz – Befunde einer qualitativen und quantitativen Nutzerbefragung [Navigation in the Web – Findings of a Qualitative and Quantitative User Survey]. In Birgit Stark, Dieter Dörr & Stefan Aufenanger (Eds.), Die Googleisierung der Informationssuche. Suchmaschinen zwischen Nutzung und Regulierung (pp. 20-74). Berlin: de Gruyter.

Stark, Birgit, & Weichselbaum, Philipp Matthias (2014). Die Macht der Medien – eine vierte Gewalt? Überlegungen zu einem strapazierten Begriff [The Power of the Media – a Fourth Power? Considerations Regarding a Stretched Term]. In Alexandra Weiss (Ed.), Systemfehler. Spaltungsrhetorik als Entpolitisierung von Ungleichheit (pp. 141-157). Wien: ÖGB.

Stark, Birgit (2014). Informationsverhalten im 21. Jahrhundert – eine repertoire-orientierte Analyse veränderter Nutzungsmuster [Information Seeking Behavior in the 21st Century – a Repertoire Based Annalysis of Changed Media Habits]. In Katharina Kleinen von Königslöw & Kati Förster (Eds.), Medienwandel und Medienkomplementarität aus Rezeptions- und Wirkungsperspektive (pp. 37-57). Baden-Baden: Nomos.

 

Complete list of publications from Prof. Dr. Birgit Stark