Endowed Professor 2008: Jan Philipp Reemtsma

Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Jan Philipp Reemtsma, born in 1952, lives and works mainly in Hamburg. He is founder, managing director, and chair of the Hamburg Institute for Social Research, as well as the Hamburg Foundation in Support of Science and Culture, professor for modern German literature at the University of Hamburg and chair of the Arno Schmidt Foundation. Since 1999, he has been an honorary doctor at the University of Constance and in 2007, he was awarded an honorary doctorate from the University of Magdeburg. In October 2007, he received the Teddy Kollek Prize from the Jerusalem Foundation in the Knesset in Jerusalem. As an important patron and sponsor, he supports a wide variety of projects and institutions.

Numerous publications on literary, historical, political, and philosophical topics, including: trust and violence. Versuch über eine besondere Konstellation der Moderne (Experiment with a special constellation of the modern) (2008), Lessing in Hamburg (2007), via Arno Schmidt. Vermessungen eines poetischen Terrains (Measurements of a political terrain) (2006), Das unaufhebbare Nichtbescheidwissen der Mehrheit. Sechs Reden über Literatur und Kunst (The irrevocable ignorance of the majority. Six speeches on literature and art) (2005), Folter im Rechtsstaat? (Torture in a constitutional state?) (2005), Rudi Dutschke Andreas Baader and the RAF (2005; in cooperation with Wolfgang Kraushaar and Karin Wieland), Warum Hagen Jung-Ortlieb erschlug. Unzeitgemäßes über Krieg und Tod (Why Hagen slew Jung-Ortlieb. An old-fashioned view of war and death (2003), Verbrechensopfer. Recht und Gerechtigkeit (Victims of crime. Law and justice) (2002; in cooperation with Winfried Hassemer).

Biography and selected bibliography of Jan Philipp Reemtsma

born 1952 in Bonn
Studied German Studies and Philosophy in Hamburg, Prof. Dr. phil.
Foundation of the Arno Schmidt Foundation in 1981, chair since 1983
Co-editor of the Bargfeld edition of the works of Arno Schmidt
Foundation of the Hamburg Institute for Social Research in 1984, since then active as chair
Since 1996, professor of Modern German Literature at the University of Hamburg