Dr. Bastian Laier

Dr. Bastian Laier

Research Assistant

Office hours: by arrangement
Room: Georg Forster-Gebäude, 03.441
Phone: 0049 6131 - 39-26632

E-Mail: laier@uni-mainz.de

Domain

  • Social Network Research
  • Methods of empirical social research

 

Vita

since 2017Research assistant in the department "Network Research and Family Sociology" at the Institute of Sociology of Johannes Gutenberg University Mainz
2017Conferral of a doctorate in sociology at Johannes Gutenberg University Mainz. Topic of the dissertation: "Social networks of teachers. Explanations and consequences"
2011-2017Research assistant in the department "Organization of Work and Operations" at the Institute of Sociology of Johannes Gutenberg University Mainz
2011-2012Researcher in the research project SCIP ("Causes and Consequences of Socio-Cultural Integration in Europe")
2009-2011Student assistant at the Institute of Sociology
2004-2011Study of Sociology and Sports Science at Johannes Gutenberg University Mainz (Magister Artium)
2001-2004Basic studies on teaching French and English at Johannes Gutenberg University Mainz
2000A levels in Kaiserslautern
1981born in Kaiserslautern

 

Projects

Asking Sensitive Questions: Possibilities and Limits of Randomized Response and Other Techniques in Different Survey Modes (studentische Hilfskraft). Teil des DFG-Schwerpunktprogramms "Survey Methodology“.

Datenaufbereitung für das SCIP-Projekt („Causes and Consequences of Socio-Cultural Integration Processes among New Immigrants in Europe”).

Evidenzbasiertes Handeln im schulischen Mehrebenensystem – Bedingungen, Prozesse und Wirkungen (EviS). Teil des BMBF-Forschungsprogramms „Steuerung im Bildungssystem“.

 

 

Publications

Laier, B. (2018). Soziale Netzwerke von Lehrerinnen und Lehrern. Erklärungen und Konsequenzen. Baden-Baden, Tectum.

Laier, B., D. Demski, I. v. Ackeren, M. Clausen und P. Preisendörfer (2016). "Die Bedeutung sozialer Netzwerke von Lehrkräften für evidenzbasiertes Handeln im schulischen Kontext." Journal for Educational Research Online 8(3): 100-121.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., L.M. Zimmer, O. Mater, B. Laier, A.R. Koch, C. Binnewies, C. Dormann, I. v. Ackeren, M. Clausen, P. Preisendörfer, u. Schmidt, D. Demski, D. Preuße und M. Stump (2016). Schulische und individuelle Einflussfaktoren auf das evidenzbasierte Handeln von Lehrkräften und Schulleitungen - eine mehrebenenanalytische Studie. Steuerung im Bildungssystem. Implementation und Wirkung neuer Steuerungsinstrumente im Schulwesen. B. B. f. B. u. Forschung. Berlin, BMBF. Bildungsforschung Band 43: 8-38.

Wolter, F. und B. Laier (2014). "The Effectiveness of the Item Count Technique in Eliciting Valid Answers to Sensitive Questions. An Evaluation in the Context of Self-Reported Delinquency." Survey Research Methods 8(3): 153-168.

Ackeren, I. v., C. Binnewies, M. Clausen, D. Demski, C. Dormann, A.R. Koch, B. Laier, P. Preisendörfer, D. Preuße, C. Rosenbusch, U. Schmidt, M. Stump und O. Zlatkin-Troitschanskaia (2013). Welche Wissensbestände nutzen Schulen im Kontext von Schulentwicklung? Theoretische Konzepte und erste Befunde des EviS-Verbundprojektes im Überblick. Evidenzbasierte Steuerung im Bildungssystem? Befunde aus dem BMBF-SteBis-Verbund. I. van Ackeren, M. Heinrich and F. Thiel. Münster/ New York/ München/ Berlin, Waxmann: 51-73.

 

Teaching

  • Computer-aided data analysis
  • Methods of Empirical Social Research
  • Multivariate data analysis with Stata
  • Quantitative network analysis
  • Network research in the social sciences. An introduction
  • Spring School Network Newbies