Publications


Journal articles (peer reviewed)

Steiner, Miriam (2020). Soft Presentation of Hard News? A Content Analysis of Political
Facebook Posts. Media and Communication, 8(3), 244-257. DOI:10.17645/mac.v8i3.3152

Steiner, Miriam, Magin, Melanie, Stark, Birgit & Geiß, Stefan (2020). Seek and you shall find? A content analysis on the diversity of five search engines’ results on political queries. Information, Communication & Society. DOI:10.1080/1369118X.2020.1776367

Steiner, Miriam, Magin, Melanie & Stark, Birgit (2019). Uneasy Bedfellows. Comparing Diversity of German Public Service News on Television and on Facebook. Digital Journalism 7(1), 100-123. DOI: 10.1080/21670811.2017.1412800

Magin, Melanie, Steiner, Miriam, Heinbach, Dominique, Bosold, Sarah, Pieper, Alice, Felka, Eva-Maria und Stark, Birgit (2015). Suchmaschinen auf dem Prüfstand – eine vergleichende Inhaltsanalyse der Qualität von Trefferlisten [Search Engines Put to the Test – a Comparative Content Analysis of the Quality of Result Pages]. Medien und Kommunikationswissenschaft 63(4), 495-516. DOI:10.5771/1615-634X-2015-4-495

Journal articles (not peer reviewed)

Magin, Melanie, Steiner, Miriam & Stark, Birgit (2019). Suche im Netz - einseitige oder vielfältige Informationsquelle? Eine Inhaltsanalyse der politischen Informationsvielfalt von Suchmaschinen [Searching the net – one-sided or multiple sources of information? A content analysis of the political information diversity of search engines]. Media Perspektiven 9/2019, 421-429.


Chapters in edited volumes

Magin, Melanie, Steiner, Miriam, Häuptli, Andrea, Stark, Birgit, & Udris, Linards (in press). Is Facebook driving tabloidization? A cross-channel comparison of two German newspapers. In Martin Conboy and Scott A. Eldridge II (Eds.), Global Tabloid: Culture and Technology. Routledge.

Steiner, Miriam, Magin, Melanie, Stark, Birgit & Jürgens, Pascal (2019): Aus Versehen informiert? Facebooks Bedeutung für die Nachrichtennutzung nebenbei – eine Mehrmethoden-Analyse [Accidentally informed? Facebook's importance for incidental news consumption – a multi-method analysis]. In P. Weber & F. Mangold (Eds.), Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit (pp. 19-36). Baden-Baden: Nomos.

Stark, Birgit & Steiner, Miriam (2018). Public Network Value for the Next Generation am Beispiel von funk – das neue Online-Jugendangebot [Public Network Value for the Next Generation in the Case of funk – the New Online Outlet for Adolescents]. In Nicole Gonser (Ed.), Der öffentliche (Mehr-)Wert von Medien: Public Value aus Publikumssicht. Wiesbaden: Springer.

Stark, Birgit & Steiner, Miriam (2016). Positive Vielfaltsicherung in medienkonvergenten Welten [Safeguarding Diversity in Convergent Media Environments]. In Die Medienanstalten (Ed.), Meinungsbildung und Meinungsvielfalt in Zeiten der Konvergenz. Dokumentation des Symposiums der Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich (KEK) (pp. 119-145). Leipzig: VISTAS (Schriftenreihe der Landesmedienanstalten, 50).

Steiner, Miriam (2016). Boulevardisierung goes Facebook? Ein inhaltsanalytischer Vergleich politischer Nachrichten von tagesschau, heute, RTL Aktuell und Sat.1 Nachrichten im Fernsehen und auf Facebook [Tabloidization goes Facebook? A Vomparative Content Analysis of the News Quality of Tagesschau, heute, RTL Aktuell und Sat.1 on TV and on Facebook]. In Laura Leißner, Halina Bause & Lennart Hagemeyer (Eds.), Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden (pp. 27-46). Berlin: Frank & Timme (Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, 6).