Publications

Monographs

Ziegele, Marc (2016): Nutzerkommentare als Anschlusskommunikation. Theorie und qualitative Analyse des Diskussionswerts von Online-Nachrichten. Wiesbaden: Springer VS. Available online: http://goo.gl/6euBjm

Journal Articles (Peer-Reviewed) 

Ziegele, Marc & Reinecke, Leonard (2017). No Place for Negative Emotions? The Effects of Message Valence, Communication Channel, and Social Distance on Users' Willingness to Respond to SNS Status Updates. Computers in Human Behavior. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2017.06.016

Ziegele, Marc, Weber, Mathias, Quiring, Oliver, & Breiner, Timo (2017). The Dynamics of Online News Discussions: Effects of News Articles and Reader Comments on Users’ Involvement, Willingness to Participate, and the Civility of their Contributions. Information, Communication & Societyhttp://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2017.1324505

Schultz, Tanjev, Jackob, Nikolaus, Ziegele, Marc, Quiring, Oliver, & Schemer, Christian (2017). Erosion des Vertrauens zwischen Medien und Publikum? Media Perspektiven, 5, 246-259 (no peer-review).

Trepte, Sabine, Reinecke, Leonard, Ellison, Nicole, Yao, Mike, Quiring, Oliver, & Ziegele, Marc (2017). A cross-cultural perspective on the privacy calculus. Social Media + Society.

Ziegele, Marc & Jost, Pablo (2016): Not Funny?! The Effects of Factual versus Sarcastic Journalistic Responses to Uncivil User Comments. Communication Research. Online first. doi: 10.1177/0093650216671854.

Weber, Mathias & Ziegele, Marc (2015): The anti-social net: Presumed harmful influences of using the internet and support for restrictive parental mediation and internet governance. Studies in Communication | Media (SCM), 4, 176-188. Available online: http://goo.gl/y53OGg.

Ziegele, Marc & Weber, Mathias (2015): Example, please! Comparing the effects of single customer reviews and aggregate review scores on online shoppers’ product Evaluations. Journal of Consumer Behavior, 14, 103-114, doi: 10.1002/cb.1503

Ziegele, Marc, Breiner, Timo, & Quiring, Oliver (2014): What Creates Interactivity in Online News Discussions? An Exploratory Analysis of Discussion Factors in User Comments on News Items. Journal of Communication, 64, 1111-1138. doi: 10.1111/jcom.12123  

Masur, Philipp K., Reinecke, Leonard, Ziegele, Marc, & Quiring, Oliver (2014). The interplay of intrinsic need satisfaction and Facebook specific motives in explaining addictive behavior on Facebook. Computers in Human Behavior, 39, 376-386. doi: 10.1016/j.chb.2014.05.047 

Ziegele, Marc, Johnen, Marius, Bickler, Andreas, Jakobs, Ilka, Setzer, Till, & Schnauber, Alexandra (2013): Männlich, rüstig, kommentiert? Einflussfaktoren auf die Aktivität kommentierender Nutzer von Online-Nachrichtenseiten. Studies in Communication | Media (SCM), 1, 67-114. Available online: http://goo.gl/OUS4jR

Weber, Mathias, Ziegele, Marc, & Schnauber, Anna (2013): Blaming the Victim: The Effects of Extraversion and Information Disclosure on Guilt Attributions in Cyberbullying. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16, 254-259, doi: 10.1089/cyber.2012.0328 

Ziegele, Marc & Quiring, Oliver (2013): Conceptualizing Online Discussion Value. A Multidimensional Framework for Analyzing User Comments on Mass-Media Websites. Communication Yearbook, 37, 125-153.

Book Chapters (Peer-Reviewed)

Jackob, Nikolaus, Schultz, Tanjev, Ziegele, Marc, Schemer, Christian, & Quiring, Oliver (in press). Medienzyniker und Medienfans - Merkmale eines gespaltenen Publikums. In: Haller, Michael (Ed.). Öffentliches Vertrauen in der Mediengesellschaft. Köln: Von Halem.

Ziegele, Marc, Breiner, Timo, & Quiring, Oliver (2015): Nutzerkommentare oder Nachrichteninhalte – Was stimuliert Anschlusskommunikation auf Nachrichtenportalen? In: Hahn, Oliver, Hohlfeld, Ralf; Knieper, Thomas (Eds.): Digitale Öffentlichkeiten. S. 249-266. Konstanz: UVK

Eble, Michael, Ziegele, Marc, & Jürgens, Pascal (2014): Forschung in geschlossenen Plattformen des Social Webs. In: Martin Welker, Monika Taddicken, Jan-Hinrik Schmidt, & Nikolaus Jackob (Eds.): Handbuch Online-Forschung. Sozialwissenschaftliche Datengewinnung und -auswertung in digitalen Netzen. S. 123-149. Köln: Herbert von Halem.

Weber, Mathias & Ziegele, Marc (2012): Anschlusskommunikation revisited: Diskussion des Konzepts vor dem Hintergrund sich wandelnder Medienumgebungen und ausdifferenzierender Rezeptionssituationen. In: Jandura, O.; Fahr, A. & Brosius, H.-B. (Eds.): Theorieanpassungen in der digitalen Medienwelt (Reihe Rezeptionsforschung 25). S. 215-233. Baden-Baden: Nomos.

Quiring, Oliver & Ziegele, Marc (2012). Interaktivität – Freund oder Feind guter Unterhaltung? In Reinecke, Leonard & Trepte, Sabine (Eds.): Unterhaltung in neuen Medien. Perspektiven zur Rezeption und Wirkung von Online-Medien und interaktiven Unterhaltungsformaten (Unterhaltungsforschung 7). S. 122-139. Köln: von Halem.

Ziegele, Marc (2012). Computerspiele als Werbeträger. Chancen, Risiken und Management von In-Game Advertising. In Müller-Lietzkow, J.(Eds.): Ökonomie, Qualität und Management von Unterhaltungsmedien(Medienökonomie Band 1). S. 277-296. Baden-Baden: Nomos.

Ziegele, Marc & Quiring, Oliver (2011). Privacy in Social Network Sites. In Trepte, Sabine & Reinecke, Leonard (Eds.): Privacy Online. Perspectives on Privacy and Self-Disclosure in the Social Web. S. 175-189. Berlin, Heidelberg: Springer.

Book Reviews

Ziegele, Marc (2016). Review of „Das Wissen der Leser. Leserkommentare zwischen Wissenschaftsjournalismus und Social Web“ (by Gianna Haake). Medien & Kommunikationswissenschaft, 64, 126-128.

Ziegele, Marc (2015). Review of „Informationsorientierte Kommunikationsmodi zwischen Massen- und interpersonaler Kommunikation“ (by Sascha Hölig). Publizistik, 60, 359-360.

Theses

Ziegele, Marc (2015). Der Diskussionswert von Online-Nachrichten. Eine Analyse der Online-Anschlusskommunikation am Beispiel von Nutzerkommentaren auf Nachrichtenseiten. Dissertation am Institut für Publizistik der Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

Ziegele, Marc (2009). Computerspiele als Werbeträger: Erscheinungsformen, Wirkungen und Einsatzmöglichkeiten von In-Game Advertising in der Marktkommunikation. Diplomarbeit am Institut für Publizistik der Johannes Gutenberg-Universität Mainz. Link