Prof. Dr. M. Bjørn von Rimscha

M. Bjørn von RimschaPhone: +49 6131 / 39 - 23407
Fax: +49 6131 / 39 - 26442
E-Mail: b.vonrimscha[at]uni-mainz.de

Consultation hours:
Tue, 10:00 -12:00 h
(by agreement: b.vonrimscha[at]uni-mainz.de)

Georg-Forster-Gebäude
Room 04-236
Jakob-Welder-Weg 12
55128 Mainz
since 2015Professor for Media Business at the Johannes-Gutenberg University of Mainz
2010Visiting Scholar at the Media Management and Transformation Centre der Jönköping International Business School
2008 - 2015Senior Research Assistant at the Institut für Publizistikwissenschaft und Medienforschung der Universität Zürich
2004 - 2008Research Assistant at the Institut für Publizistikwissenschaft und Medienforschung der Universität Zürich
1998 - 2004Studies at the Free University of Berlin and the University od Ulster

Memberships

IAMCR International Association for Media and Communication Research

emma European Media Management Association (Member of the executive board since 2010)

DGPuK Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (Spokesperson of the section Media Business from 2010-2014)

ECREA
European Communication Research and Education Association

SGKM
Schweizerische Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft

MedienökonomieJR
Network for Young Researchers (founding member)

Netzwerk Medienstrukturen

Publications

von Rimscha, M. B. (2021). Media economics and management as optimization research. In P. McDonald (ed.), The Routledge Companion to Media Industries (pp. 458-467). DOI
von Rimscha, M. B., Möller, J. E. (2020). Transnational media and their management. In M. B. von Rimscha (ed.), Management and Economics of Communication (Vols. 30, pp. 333-352). De Gruyter Mouton. DOI
von Rimscha, M. B., O´Brian, D., Riemann, R., et al. (2020). Wie lässt sich Zahlungsbereitschaft für den digitalen Journalismus erklären?. In C.-M. Wellbrock and C. Buschow (eds.), Money for Nothing and Content for Free? Paid Content, Plattformen und Zahlungsbereitschaft im digitalen Journalismus (pp. 41-46). DOI
von Rimscha, M. B., Riemann, R. (2020). Nur Informieren ist nicht genug! Der Einfluss rezipientenseitiger Mediennutzungsmotive auf die Bezahlabsicht für digitaljournalistische Inhalte. In C.-M. Wellbrock and C. Buschow (eds.), Money for Nothing and Content for Free? Paid Content, Plattformen und Zahlungsbereitschaft im digitalen Journalismus (pp. 91-124). Nomos Verlag. DOI
Maijanen, P., von Rimscha, B., Glowacki, M. (2020). Beyond the surface of media disruption: digital technology boosting new business logics, professional practices and entrepreneurial identities. JOURNAL OF MEDIA BUSINESS STUDIES, 16(3), 163-165. DOI Author/Publisher URL
von Rimscha, M. B. (ed.). (2020). Management and economics of communication (Vols. 30). Berlin:de Gruyter Mouton. DOI
von Rimscha, M. B., Ehrlich, G. (2019). German entertainment media industry: Characteristics and market break down. In P. Sigismondi (ed.), World Entertainment Media Global, Regional and Local Perspectives (pp. 77-86). Routledge. DOI
Moeller, J. E., Noelleke-Przybylski, P., Voci, D., et al. (2019). A motivation-based typology of media companies’ cross-border engagement. EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION, 34(3), 300-318. DOI Author/Publisher URL
Noelleke-Przybylski, P., von Rimscha, M. B., Moeller, J. E., et al. (2019). Patterns of structural and sequential ambidexterity in cross-border media management. JOURNAL OF MEDIA BUSINESS STUDIES, 16(2), 126-152. DOI Author/Publisher URL
von Rimscha, M. B., Moeller, J., Voci, D., et al. (2019). Can digitisation help overcome linguistic and strategic disadvantages in international media markets? Exploring cross-border business opportunities for German-language media companies. MEDIA CULTURE & SOCIETY, 41(4), 520-538. DOI Author/Publisher URL
Rimscha, B. von, Verhoeven, M., Krebs, I., et al. (2018). Patterns of successful media production. Convergence, 24(3), Seiten: 251-268. Author/Publisher URL
von Rimscha, M. B. (2017). Jarren, Otfried/Steininger, Christian (Hg.): Journalismus jenseits von Markt und Staat. Institutionentheoretische Ansätze und Konzepte in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Festschrift für Marie Luise Kiefer. Publizistik, 62(3), 373-374. DOI
Siegert, G., Rimscha, M. B. von, Grubenmann, S. (2017). Introduction: Commercial Communication in the Digital Age – Disinforming Informed Users?. In Commercial Communication in the Digital Age (pp. 1-12). De Gruyter. DOI
Siegert, G., Rimscha, M. B., … Grubenmann, S. (eds.). (2017). Commercial Communication in the Digital Age. De Gruyter. DOI
Evens, T., Raats, T., Rimscha, B. von. (2017). Business model innovation in news media organisations : 2018 special issue of the European Media Management Association (emma). Journal of media business studies, 14(3), Seiten: 167-172.
Moeller, J., von Rimscha, M. B. (2017). (De) Centralization of the Global Informational Ecosystem. MEDIA AND COMMUNICATION, 5(3), 37-48. DOI Author/Publisher URL
Rimscha, B. von. (2017). The economic value of creativity : how much, for whom, and what for?. In K.-D. Altmeppen (ed.), Value-oriented media management (pp. Seiten: 109-118). Cham:Springer International Publishing. Author/Publisher URL
Rohn, U., von Rimscha, B. (2017). A showcase of recent member work from the European Media Management Association. JOURNAL OF MEDIA BUSINESS STUDIES, 14(2), 79-81. DOI Author/Publisher URL
Przybylski, P., Altmeppen, K.-D., Güngör, F., et al. (2016). Mediale Grenzüberschreitungen : methodische Herausforderungen der Unterscheidung von international, multinational, transnational und global in der Medienökonomie. In B. von Rimscha (ed.), Methodische Zugänge zur Erforschung von Medienstrukturen, Medienorganisationen und Medienstrategien (pp. Seiten: 215-246). Baden-Baden:Nomos. Author/Publisher URL
Puppis, M., Rimscha, M. B. von, Studer, S. (2016). Methodische Zugänge zur Erforschung von Medienstrukturen, Medienorganisationen und Medienstrategien – Einleitung. In Methodische Zugänge zur Erforschung von Medienstrukturen, Medienorganisationen und Medienstrategien (pp. 7-14). Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG. DOI
Rimscha, B. von. (2016). Business models of media industries : describing and promoting commodification. In G. F. Lowe (ed.), Managing media firms and industries : what’s so special about media management? (pp. Seiten: 207-222). Cham:Imprint: Springer. Author/Publisher URL
Rimscha, B. von (ed.). (2016). Methodische Zugänge zur Erforschung von Medienstrukturen, Medienorganisationen und Medienstrategien (p. 289 S.). Baden-Baden:Nomos. Author/Publisher URL
Rimscha, B. von, Lischka, J. A. (2016). Methoden der Medienökonomie und des Medienmanagements : eine Übersicht auf Basis einschlägiger Fachzeitschriften. In B. von Rimscha (ed.), Methodische Zugänge zur Erforschung von Medienstrukturen, Medienorganisationen und Medienstrategien (pp. Seiten: 34-58). Baden-Baden:Nomos. Author/Publisher URL
Rimscha, B. von, Siegert, G. (2016). Werbemittel und -formate : Typologien und Abgrenzungen. In G. Siegert (ed.), Handbuch Werbeforschung (pp. Seiten: 173-182). Wiesbaden:Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. Author/Publisher URL
von Rimscha, M. B., Ehrlich, G. L. (2016). Film und Kino im Zeichen der Medienkonvergenz. In Handbuch Medienökonomie (pp. 1-42). Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI
von Rimscha, M. B., Sommer, C. (2016). Fallstudien in der Kommunikationswissenschaft. In Handbuch nicht standardisierte Methoden in der Kommunikationswissenschaft (pp. 369-384). Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI
von Rimscha, M. B. (2015). The Impact of Working Conditions and Personality Traits on the Job Satisfaction of Media Professionals. Media Industries Journal, 2(2). DOI
Rimscha, B. von. (2015). Branding media content : from storytelling to distribution. In Siegert ,Gabriele (ed.), Handbook of Media Branding (pp. Seiten: 157-167). Cham:Springer. Author/Publisher URL
Rimscha, B. von, Sommer, C. (2015). Fallstudien in der Kommunikationswissenschaft. In S. Averbeck-Lietz (ed.), Handbuch nicht standardisierte Methoden in der Kommunikationswissenschaft (pp. Seiten: 1-13). Wiesbaden:Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. Author/Publisher URL
Siegert, G., Rimscha, B. von. (2015). Der Einfluss der Werbung auf Medieninhalte. In G. Siegert (ed.), Handbuch Werbeforschung (pp. Seiten: 183-198). Wiesbaden:Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. Author/Publisher URL
von Rimscha, B., Siegert, G. (2015). Medienökonomie. Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI
Naldi, L., Wikström, P., Von Rimscha, M. B. (2014). Dynamic Capabilities and Performance. International Studies of Management & Organization, 44(4), 63-82. DOI
Sommer, C., Rimscha, M. B. von. (2014). Jenseits von traditionellen Mediengattungen: Die transmediale Angebotsmatrix. In Digitale Dämmerung (pp. 245-264). Nomos. DOI
von Rimscha, M. B., Wikstroem, P., Naldi, L. (2014). European audio-visual production companies adapting to strategic challenges. INTERNATIONAL PERSPECTIVES ON BUSINESS INNOVATION AND DISRUPTION IN THE CREATIVE INDUSTRIES: FILM, VIDEO AND PHOTOGRAPHY, 66-87. Author/Publisher URL
von Rimscha, M. B., Putzig, S. (2013). From Book Culture to Amazon Consumerism: Does the Digitization of the Book Industry Lead to Commercialization?. Publishing Research Quarterly, 29(4), 318-335. DOI
Siegert, G., von Rimscha, B. (2013). 7 Economic bases of communication. In Theories and Models of Communication (pp. 123-146). DE GRUYTER. DOI
von Rimscha, M. B. (2013). It’s not the economy, stupid! External effects on the supply and demand of cinema entertainment. JOURNAL OF CULTURAL ECONOMICS, 37(4), 433-455. DOI Author/Publisher URL
Baumgartner, D., Moutragi, D., Tomic, M., von Rimscha, M. B. (2012). Strategieoptionen für Unterhaltungsproduzenten in Europa. In Ökonomie, Qualität und Management von Unterhaltungsmedien (pp. 201-224). Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG. DOI
von Rimscha, M. B. (2012). Intuition bei der Risikosteuerung in der Spielfilmentwicklung. In Ökonomie, Qualität und Management von Unterhaltungsmedien (pp. 129-150). Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG. DOI
von Rimscha, M. B., Przybylski, P. (2012). Managing creativity in media companies. In Wertschöpfung durch Medien im Wandel (pp. 85-103). Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG. DOI
von Rimscha, B., De Acevedo, M., Siegert, G. (2011). Unterhaltungsqualität und Public Value. In Public Value (pp. 141-154). VS Verlag für Sozialwissenschaften. DOI
von Rimscha, M. B., Siegert, G. (2011). Orientations of entertainment media workers: entertainment media workers - disrespect and neglect. MEDIA CULTURE & SOCIETY, 33(7), 1009-1026. DOI Author/Publisher URL
von Rimscha, B. (2010). Risikomanagement in der Entwicklung und Produktion von Spielfilmen. VS Verlag für Sozialwissenschaften. DOI
von Rimscha, M. B. (2009). Managing Risk in Motion Picture Project Development. Journal of Media Business Studies, 6(4), 75-101. DOI
von Rimscha, M. B., Rademacher, P., Thomas, N., Siegert, G. (2008). The Future of TV Commercials: Not as Bleak as Proclaimed. Journal of Media Business Studies, 5(2), 23-46. DOI
von Rimscha, M. B. (2006). How the DVR is Changing the TV Industry—A Supply-Side Perspective. International Journal on Media Management, 8(3), 116-124. DOI
von Rimscha, M. B. Bedarfsorientierte Informationsversorgung?. tv diskurs, 25(4), 90-90.
von Rimscha, M. B. Management and economics of media and communication - History and definition of the field. In M. B. von Rimscha (ed.), Management and economics of communication (Vols. 30, pp. 1-18). Berlin:de Gruyter Mouton. DOI
von Rimscha, M. B., Möller, J., Voci, D., et al. What is a media company today? Rethinking theoretical and empirical definitions. Studies in Communication and Media, 8(1), 29-52. DOI
von Rimscha, M. B., Rimscha, B., Riemann, R. Der Online-Werbemarkt Schweiz.

Associate Editor of the Journal of Media Business Studies

Co-editor of the Reihe Medienökonomie im Nomos Verlag

You can find previous publications in the Open Repository of the University of Zurich

Recent Projects

Brand-oriented success factors for a transmedia model of media success

Term: 08/2014 - 07/2016

Funding: SNF

Project description in the Research Database of the SNF

The management and economics of cross-border media communication. A study of the transnational relations between market structures and media management

Term: 06/2015 - 11/2017

Funding: DFG, SNF & FWF

Project description on the project website

Current Courses and Lectures

Lecture

Colloquium


WiSe 2023/24